Istnieją 2 metody powszechnie stosowane do spuszczania starego płynu chłodzącego w tych K1200RS-GT i K1200LT. Wierzcie lub nie... nawet BMW jest zdezorientowane, ponieważ w instrukcji warsztatowej K1200RS zalecają stosowanie metody 1 poniżej. Z drugiej strony, w instrukcji warsztatowej K1200LT zalecają stosowanie metody 2. W instrukcji warsztatowej CLYMER dla K1200RS-LT zasadniczo powtarzają / kopiują z książek BMW: jeśli masz K1200RS, użyj węża - jeśli masz K1200LT, wyjmij czujnik temperatury płynu chłodzącego (więcej na ten temat poniżej).
Dla mnie to nonsens, ponieważ silniki są takie same w obu przypadkach. Oczywiście K1200RS ma dodatkowy kołnierz na węże chłodnicy oleju między blokiem silnika a pompą olejowo-wodną, ale nie wpływa to na ilość płynu chłodzącego ani na miejsce jego przepływu. Ten kołnierz chłodnicy oleju K1200RS wpływa tylko na całkowitą ilość oleju wchodzącego / krążącego w układzie.
Metoda 1: zdejmij duży wąż łączący prawą chłodnicę Z wlotem pompy wodnej poniżej. Przygotuj duży pojemnik, ponieważ płyn chłodzący wypłynie bardzo szybko. Jedynym problemem z tą metodą jest fakt, że w pompie pozostaje około 1/2 szklanki.
Metoda 2: Odłącz przewód od czujnika płynu chłodzącego silnika znajdującego się poniżej zespołu pompy wodno-olejowej. Następnie wyjmij / odkręć ten czujnik temperatury (zasila on tylko wskaźnik temperatury na desce rozdzielczej - nie komputer silnika). Spuści się to wolniej niż metoda 1 powyżej, ponieważ rozmiar otworu / gwintów wynosi tylko 10 mm (potrzebny klucz to 14 mm). Zobacz zdjęcie poniżej zrobione na K1200LT - ta sama pompa wodno-olejowa, ale bez węży do chłodnicy oleju. JEŚLI używasz tej metody, bądź bardzo ostrożny, ponieważ w ciągu ostatnich 15 lat na wielu forach zdarzyło się kilka przypadków, w których gwinty czujnika zatarły się w zespole pompy wodnej z powodu korozji. Jeśli poprzedni właściciel / lub poprzedni mechanik zawsze używał metody 1, z czasem ten czujnik zablokuje się tam, jeśli nie zostanie poruszony.
Korzystając z którejkolwiek metody, ważne jest, aby NAJPIERW zdjąć korek chłodnicy, aby pomóc w wydostaniu się płynu. Z mojego doświadczenia wynika, że układ jest trudny do całkowitego napełnienia, chyba że:
(A) napełniasz powoli, gdy zaparkowany jest na centralnej podstawce
(B) masujesz dolny wąż łączący obie chłodnice, zbliżając się wizualnie do otworu w korku
(C) po napełnieniu, prawidłowo zamknij korek i uruchom silnik raz na centralnej podstawce, aż włączą się wentylatory - pozostaw do ostygnięcia na noc.
(D) po ostygnięciu silnika do temperatury pokojowej, ponownie otwórz korek (na centralnej podstawce) i napełnij tylko tyle, aby móc zamontować korek bez przelewania się z korka.
(E) Gdy silnik jest zimny, ustaw zbiornik przelewowy pod siedzeniem między MIN i MAX. Unikam napełniania do MAX na zimno, ponieważ poziom w zbiorniku wzrasta o co najmniej 1 cal, gdy silnik jest w pełni rozgrzany.
Osobiście zawsze używałem metody 1 do opróżniania płynu chłodzącego od nowości (średnio co 3 lata). Dopiero kilka lat później dowiedziałem się o metodzie 2 (kiedy opublikowano instrukcję CLYMER). Około 2010 roku, kiedy zobaczyłem kilka problemów na forach K1200LT z zablokowanym czujnikiem powodującym uszkodzenie pompy wodnej, doszedłem do wniosku, że nigdy nie usunę czujnika, chyba że będzie wadliwy.
Wolę kupić nowy wąż łączący płyn chłodzący, który może się trochę zużyć przez ciągnięcie / usuwanie przez 20 lat, NIŻ musieć radzić sobie z czujnikiem, który pęka w zespole pompy wodno-olejowej. Widziałem zdjęcia uszkodzeń / korozji na forum K1200LT - nie było to ładne...
View attachment 31537