BMW K1200, K1300, and K1600 Forum banner

Vervanging batterij alarmeenheid DWA-waarschuwing

42K views 18 replies 13 participants last post by  Dutch_rider  
#1 ·
Dus ik kreeg een DWA-waarschuwing op mijn fiets. Ik begrijp dat dit betrekking heeft op de batterijen in de alarmeenheid (niet de fob). Heeft iemand deze batterijen al vervangen? Zo ja, wat is het proces? Alle opmerkingen over ervaringen hiermee zijn welkom.

#2 ·
Tundra61 said:
Dus ik kreeg een DWA-waarschuwing op mijn motor. Ik begrijp dat dit betrekking heeft op de batterijen in de alarmeenheid (niet de fob). Heeft iemand deze batterijen al vervangen? Zo ja, wat is de procedure? Alle opmerkingen over ervaringen hiermee zijn welkom.
Ik heb die klus gedaan voor een K1200S. Je hebt dezelfde DWA-eenheid, dus de procedure is eenvoudig. Open gewoon de dwa-eenheid, schroef het batterijdeksel los en vervang de batterijen. Plaats de afdekking terug en je kunt weer rijden.

Hierbij een paar foto's.

Groeten
Leiboshi

Attachments

#13 ·
Ik heb die klus gedaan voor de K1200S. Je hebt dezelfde DWA-eenheid, dus de procedure is eenvoudig. Open gewoon de DWA-eenheid, schroef het batterijdeksel los en vervang de batterijen. Deksel terug en je kunt weer rijden.

In de buurt een paar foto's.

Groeten
Leiboshi
Had net hetzelfde probleem met de mijne. Bedankt voor het delen van de tips - erg nuttig. De lokale BMW-dealer zei dat hun technische ondersteuning adviseert om het hele alarm te vervangen als de batterij leeg is - ze zijn het erover eens dat dit volkomen onnodig is, aangezien het een klusje van vijf minuten is om de batterijen te vervangen.

#4 ·
Tundra61 said:
Zijn dat speciale batterijen of kun je ze ergens krijgen? Is er een specifiek BMW-onderdeelnummer?
Hoi! Ik woon in Finland, dus ik ken je inkoopmogelijkheden niet. Ik kan dus niet antwoorden waar je ze kunt vinden.

Het zijn geen normale batterijen. Het zijn 3 V batterijen.

Maar ik heb ze niet bij BMW gekocht. Ik heb ze gekocht bij een winkel die allerlei elektronica verkoopt. Ze hebben daar een behoorlijk breed assortiment batterijen. Ik denk dat de mijne nu Varta-batterijen zijn. Sorry, ik heb geen Varta-nummer beschikbaar. Maar merk en nummer zijn niet belangrijk. Grootte en 3 V zijn belangrijk.

Groeten
Leiboshi

#6 ·
Kreeg de DWA-waarschuwing op mijn instrumentenpaneel. Handleiding gecontroleerd. Vertelde me dat de batterijen van mijn alarmsysteem leeg waren. Geen idee waar ze zich bevinden. Dit forum doorzocht, het antwoord gevonden, batterijen gevonden, verwijderd. Nieuwe batterijen besteld. Probleem opgelost. Heeft me telefoontjes en een rit naar de dealer bespaard. Ik ben dol op dit forum! :clap:

#7 ·
De batterijen zijn gangbaar, CR123A, 3V Lithium, gebruikt in camera's.

Deze batterij wordt verkocht onder vele verschillende namen, afhankelijk van het merk. Juridische zaken denk ik,

De meest voorkomende naam, en gespecificeerd door BMW in hun rep DVD, is echter de naam CR123A.

Knut K

#8 ·
Ik heb dit net geprobeerd op mijn '06 K12R en na het vervangen van de batterijen heb ik ontdekt dat mijn alarm niet activeert/deactiveert met de afstandsbediening EN de rode LED blijft knipperen op het instrumentenpaneel. De motor start en loopt nog steeds. Moesten jullie iets resetten na het vervangen van de batterijen van de alarmmodule?

#10 ·
HĂ© AJ, bedankt voor een suggestie. Ik heb de batterijplaatsing de afgelopen dagen tot in den treure gecontroleerd, maar verdomme, op jouw suggestie ging ik naar buiten en controleerde het opnieuw. Ze zitten er correct in. Ik had contact met een BMW-monteur die zo ongeveer alle maatregelen voorstelde die ik nam om de sleutelhanger opnieuw te synchroniseren, enz. Ik had toen contact met een dealer die me informeerde dat ze een computerdiagnose zouden moeten uitvoeren om erachter te komen wat het probleem is. Tot zover het proberen om de hoekjes af te snijden en dit als een doe-het-zelfproject te doen. Ik denk dat ik naar de dealer ga (meer dan 50 mijl verderop)!

#11 ·
Hieraan gerelateerd vond ik online een alarmmodule-eenheid voor de motorfiets voor ongeveer $250. Ze vermelden dat het een "plug and play"-item is (gewoon oude eenheid loskoppelen...nieuwe eenheid installeren). Ik vroeg me af of het de moeite waard zou zijn om de motorfiets naar de dealer te brengen (die ongeveer 50 mijl verderop zit), ritten te regelen etc. Ik vraag me af wat de kosten zouden kunnen zijn om alleen een diagnose op de unit uit te voeren...en dan, als ze hem moeten vervangen... $$$ Ik denk dat als alleen al het laten bekijken en diagnosticeren van het probleem door de dealer me ongeveer $100-$150 gaat kosten...het waarschijnlijk meer de moeite waard is om gewoon de nieuwe unit te kopen. Ik denk dat mijn tijd en moeite om ritten etc. te regelen, me $100 tot $150 waard is.

#18 ·
Ik heb veel berichten op de GS-forums gelezen waar ze niet over het vervangen van de batterij heen komen - dezelfde eenheid, en ik ben er vrij zeker van dat ze zeker niet plug-and-play zijn. Aangezien veel van dit draadje echt in de beginfase zat, betwijfel ik of de batterij verkeerd kon zijn - vreemd genoeg is een software-flash van het alarm een van de meest voorkomende modules die updates ontvangt. Mijn k1600-alarm heeft 4 updates gehad op een 2019-motor!, en mijn oude gs (2007) kreeg bij de update in 2018 zeker de alarmmodule geflasht. Ik vraag me dan af of het softwareproblemen zijn, en/of de waarschuwing te lang laten staan en de module "magisch" in een onherstelbare situatie glijdt (wie had gedacht dat BM dat zou kunnen?).

#19 ·
Mijn fiets had een jaar geleden dezelfde foutmelding. Destijds draaide hij op softwareversie 2010 (ik weet niet zeker wat het nummer was), maar het was net zo eenvoudig als het plaatsen van nieuwe batterijen en de fout was verdwenen. Probeer misschien de hoofdbatterij van de fiets ongeveer 24 uur los te koppelen. Dat zou de resterende stroom in het systeem moeten leegmaken en alle codes moeten wissen. Werkt misschien niet, maar het is een eenvoudige test.